Toen de KNSM (Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij) het gebied verliet dat nu het KNSM-eiland heet bleef een leegte over. Die werd in bezit genomen door wat krakers of stadsnomaden werden genoemd. Ik was toen wethouder en werd door hen vast als ‘overheid’ en dus als vijand gezien. Maar ik ben ze zeer dankbaar. Hun activiteiten hielpen zeer om het OHG een stedelijk karakter te geven.

 

Allereerst was er de kwestie van de schepen aan de Levantkade. De meeste stedenbouwers en alle defterikken die tegen ‘vies en voos’ waren vonden dat ze de ‘allure’ van het gebied geen goed deden. Ik vond die schepen leuk en het stedelijk karakter van het gebied benadrukken. Beetje ‘Amstel’. De krakers hebben erg geholpen om dat door de gemeenteraad te krijgen en ik kijk er vanaf het terras van Kanis en Meiland nog vaak met genoegen naar.

Mede dankzij het door de krakers geschapen politiek klimaat lukte het om de begane grond van de Levantkade een lage erfpacht voor bedrijven te geven. Ben ik nog steeds trots op. Het Grondbedrijf was hevig tegen, maar het kwam voor elkaar. Daarom is de Levantkade nu een hele leuke winkel- en kroegenwand. Met een stadse sfeer.

En dan was er monumentengedoe. De krakers vonden alles wat niet ingestort was een monument. Vaak onzin. Maar een prima resultaat was dat er niet alleen maar nieuwbouw kwam. Het zag er daardoor leuker uit en kreeg betere functies. ‘Loods 6’ bevat nu winkels, galerie, kunstuitleen, expositieruimte, horeca. De kantine aan het Levantplein overleefde als kunstenaarsgebouw omdat het ‘monument’ was. Welkome onzin.

En toen kwam er het ontwerp van Kollhoff voor een gebouw aan de zuidwesthoek van de Levantkade. Ik vond dat een gruwelijk ‘oostduits’ gebouw. Aan de KNSM-laan valt te zien hoe dat ook aan de Levantkade moest worden. Maar daar stond een huis dat door de krakers als monument werd beschouwd. Volstrekte onzin, maar ik heb dat van harte omarmd en zo kreeg de Levantkade toch nog een vriendelijk aanzien.
Het is ook  aan de KNSM-krakers te danken dat er in het OHG zo weinig mogelijk is gesloopt. Het oostelijk deel van de Oostelijke Handelskade werd ook daardoor gered.

Lees verder over infrastructuur>>