“Echt, het is heel leuk, vlakbij in de gymzaal van de school De Kleine Kapitein en heel laagdrempelig. Je kunt in je eigen tempo meedoen en het heeft niets met een sportschool mentaliteit, fancy outfit e.d. te maken. Ook doet ze ontspanningsoefeningen”.

Het bleef toch in m’n gedachten. Een aantal maanden later ging ik een keer mee. Het beviel nota bene, ook al voelde ik me enorm ongemakkelijk. Het is nu ongeveer drie jaar later en ik ga nog steeds trouw elke donderdagavond naar de gymlessen van Loes omdat ik het leuk en gezellig vind en omdat het me goed doet.
Hieronder het interview met haar.

Hoe ben je op het eiland terecht gekomen?
Ik was free-lancer en gaf sportlessen in heel Amsterdam Oost, zowel op sportscholen als voor het stadsdeel. Het stadsdeelpubliek vond ik veel leuker: niet prestatiegericht, je doet het voor jezelf, het is socialer, het is voor de ontspanning.
In het Oostelijk Havengebied was niets. Jip van Leeuwen, eilandbewoner en gepensioneerd hoofd sport van de gemeente Amsterdam, heeft oud collega’s gecontacteerd om sportlessen te organiseren voor 50 plussers. Het stadsdeel heeft mij toen ingehuurd en deze locatie aangewezen. Aangezien de subsidie van de gemeente voor sport aan ouderen stopte ben ik zelfstandig door gegaan onder de naam Sport in OOst, samen met een groep enthousiaste deelnemers vanuit de Sporthal Zeeburg. Zodoende ben ik bij de Kleine Kapitein terecht gekomen. Eerst alleen op de dinsdagavond. Later is daar de donderdagavond bijgekomen. Deze locatie is toen aangewezen door de gemeente.

Wat is je achtergrond/opleiding?
Toen ik 25 jaar was, was ik veel te zwaar. Goede voeding en vooral sport hielpen. Sport vond ik uiteindelijk heel leuk en vooral om door te geven aan anderen. Ik ben toen een opleiding voor sportinstructeur gaan volgen. Later volgden een aerobic opleiding (AALO), een fitnessopleiding en op dit moment ben ik derde jaars oefentherapie Mensendieck.

Geef je les vanuit bepaalde achtergrondgedachten/doelen?
De belangrijkste doelen zijn dat sport leuk moet zijn, en gezond ouder worden. Dan blijven de mensen komen en heeft het op langere termijn effect op je lijf: stevige botten, uithoudingsvermogen, goed evenwicht. Het gaat er om dat je “vriendjes “ met je lijf wordt.
Ook zijn de lessen bedoeld voor mensen met lichamelijke klachten. Voor die mensen heb ik bepaalde oefeningen of andere oefeningen.
En niet onbelangrijk is de inbreng van de deelnemers en het sociale contact onderling. Zo wordt er bv. af en toe een borrel georganiseerd.

Hoe ziet een les er uit?
We beginnen altijd met een warming-up in de vorm van aerobics. Dan volgt conditie- en krachttraining. Ik geef veel aandacht aan functionele kracht en toepassingen voor in het dagelijkse leven. Daarna komen grondoefeningen voor rompstabiliteit: sterker maken van de diepere spieren in de romp om rechtop te blijven staan in het leven.
Ik geef verschillende niveaus aan zodat iedereen op zijn of haar eigen niveau kan sporten. Ik ben dus ook individueel bezig met de deelnemers.
Belangrijk is dat elke les anders is zodat iedereen aan zijn/haar trekken komt: dus ook circuittraining, intervaltraining, pilates etc.

Wat is de doelgroep?
Het is voor Amsterdammers die niet naar de sportschool gaan of willen gaan. Sport voor jong en oud. De leeftijd is nu tussen de 30 en 80 jaar. Dat gaat prima samen.

Voor meer informatie: www.sportinoost.nl