Volgens de gemeente is het uitstel van een mogelijke brug geen reden tot paniek: de pontveren van het GVB kunnen de verwachte drukte nog tot 2027 aan. Als het aantal reizigers echter blijft groeien, ontstaan er waarschijnlijk problemen in de periode 2027-2034.

Uit de nieuwste onderzoeken blijkt dat het aantal gebruikers van het Buiksloterwegveer was toegenomen met 8 procent. Dat is aanmerkelijk meer dan de hoogste groeiverwachting van 4,8 procent.

In juli 2017 besloot de gemeente tot ‘Sprong over het IJ’, een pakket dat bestaat uit vijf maatregelen. Er zouden twee bruggen moeten komen (bij het Java-eiland en het Stenen Hoofd) en een voetgangerspassage achter CS. Het aantal veerverbindingen moet worden uitgebreid, en metrostation Sixhaven zou moeten worden aangelegd. 

Door de problemen met het rijk en de nautische sector maakt de gemeente, in afwachting van de bevindingen van een onafhankelijke commissie, vooralsnog alleen werk van meer veerverbindingen en de aanleg van metrostation Sixhaven.

De discussie over een brug over het IJ speelt al bijna twee eeuwen. Vanaf 1839 zijn inmiddels meer dan vijftig plannen gemaakt voor bruggen en een enkele tunnel. De laatste jaren wordt het IJ hoe langer hoe meer een probleem doordat Noord in ontwikkeling is en de stad als geheel groeit en bloeit: steeds meer fietsers en voetgangers moeten steeds vaker het IJ oversteken.

Lees het hele artikel van Marc Kruyswijk hier