1) Java-eiland en SMN tijdens WO II
Op 13 mei 1870 wordt in Amsterdam door reder Jan Boissevain de Stoomvaart Maatschappij Nederland (SMN) opgericht. Meer....jpg)
Read more
2) De SMN tijdens de tweede wereldoorlog
Op 1 september 1939 vallen de Duitse troepen Polen binnen. De regeringen van het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, die een bondgenootschap hebben met Polen, reageren op 3 september 1939 met een oorlogsverklaring aan Duitsland. Meer....jpg)
Read more
3) Begin van de oorlog
In de nacht van 10 mei 1940 vallen de Duitsers Nederland binnen. Veel Nederlandse koopvaardijschepen bevinden zich dan in internationale wateren of in geallieerde havens. Een deel ligt echter in Nederlandse havens, waaronder drie schepen van de SMN. Meer...
Read more
4) M.s. Bintang
Om een beeld te geven van de gevaren die de koopvaardijbemanning liep, hier het verhaal van het SMN schip de Bintang. Meer...
Read more
5) Verplaatsing hoofdkantoor SMN
Aan het begin van de oorlog wordt het hoofdkantoor van de SMN van Amsterdam naar Batavia (Jakarta) verplaatst. Enkele belangrijke directieleden waren al voor de Duitse invasie uitgeweken naar Batavia. Meer...
Read more
6) Rampjaar 1943 en kentering
1943 zal het rampjaar voor de Nederlandse koopvaardij schepen worden.
Duitsland bouwt in 1941 al zo’n 10 U-boten per maand, later worden dat 18 U-boten per maand. Ze varen in groepen, de z.g. ‘WolfPacks’. Meer...

Read more
7) Het thuisfront
De bemanningen van de koopvaardijschepen zullen de hele oorlog niet thuiskomen. Er is geen, of nauwelijks, contact met de achterblijvers in Nederland. De vrouwen, kinderen en andere familieleden kunnen alleen via de Engelse radio een beeld krijgen van de algehele oorlog. Meer...

Read more
8) Na de oorlog
De meeste bemanningsleden zetten pas begin 1946 weer voet op vaderlandse bodem. Velen kampen met een oorlogstrauma. Hun verhalen over de gebeurtenissen op zee worden vaak niet geloofd.
Meer...
.jpg)
Read more